inteligentne etykiety ze wskaźnikiem świeżości
, Etykiety przyszłości
zdjęcie: To-Genkyo

Branża labelingu ewoluuje. Jak gąbka chłonie nowinki technologiczne, adaptuje się do zmiennego otoczenia i rosnących wymagań konsumentów. Motorami tak szybkiego postępu są innowacje technologiczne, rozwój handlu elektronicznego, inwestycje w zakresie druku cyfrowego, personalizacja oraz trend eko. Przypatrując się bliżej branży etykiet można dostrzec kilka dominujących trendów w jej rozwoju.

Jakie będą etykiety jutra?

Po pierwsze – atrakcyjne wizualnie i spersonalizowane. Etykieta przyszłości musi rozmawiać z odbiorcą i przyciągać wzrok swoim designem. Właściwie zaprojektowana wyróżni się z tłumu i przekona niejednego klienta do zakupu.

Etykiety przyszłości staną się przyjemnym dla oka obrazkiem – będą odznaczać się ciekawą formą i nietypowymi materiałami, zaskakując niejednokrotnie swoją oryginalnością. Będą one wysoce spersonalizowane, by w jak największym stopniu móc zbliżyć się do docelowych konsumentów. Etykieta jutra utoruje sobie zatem drogę do serc klientów poprzez dopasowanie się do ich potrzeb, oczekiwań i pragnień.

Po drugie – etykiety będą cyfrowe i inteligentne. Tradycyjna metoda druku już teraz jest powoli wypierana przez technologię cyfrową, która wpisuje się w trend personalizacji. Cyfrowa metoda pozwala bowiem nie tylko na wydruk niewielkiego nakładu etykiet wysokiej jakości, ale i wykonania tego bezpośrednio z pliku komputerowego.

Innowacyjne etykiety stają się ważnym łącznikiem z siecią wchodząc w interakcje ze smartfonami. Są wręcz pośrednikiem między światem wirtualnym i rzeczywistym. Etykieta z kodem QR pozwala przejść do konkretnej strony w internecie lub połączyć się z mediami społecznościowymi.

Skanując etykietę możemy uzyskać dodatkowe informacje, zagrać w grę, czy puścić muzykę potęgującą doznania płynące z czytanej książki. Innowacyjne etykiety wykorzystujące technologię NFC, czy RFID, usprawniają działania przedsiębiorstw, eliminują błędy ludzkie, wspierają rozwój biznesu.

Co więcej, niepozorne nalepki zawrotną karierę robią również w handlu detalicznym. Tutaj królują z kolei etykiety ze wskaźnikiem temperatury i wskaźnikiem świeżości, które dają konsumentom możliwość oszacowania przydatności danego produktu do spożycia.

, Etykiety przyszłości
zdjęcie: To-Genkyo

Po trzecie, etykiety przyszłości, to etykiety ekologiczne. Uwzględnianie idei ekologicznej odpowiedzialności to coraz częściej podnoszona kwestia. Świadomość ekologiczna społeczeństwa nieustannie wzrasta, a kwestie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska są coraz częściej głównym czynnikiem podjęcia decyzji zakupowej.

Główne problemy branży labelingu

Główne problemy branży labelingu dotyczą dwóch kwestii: doboru właściwych surowców oraz utylizacji. To one generują największy negatywny wpływ na środowisko i to przede wszystkim w zakresie tych dwóch aspektów poszukuje się eko-rozwiązań.

Efektem poszukiwań są między innymi wspierające recykling opakowań zmywalne etykiety oraz etykiety biodegradowalne. Do produkcji tych pierwszych stosowany jest specjalny klej pozwalający na zmycie nalepki w procesie recyklingu i 100% odzysk opakowania. Etykiety biodegradowalne to z kolei produkty wytwarzane z surowców odnawialnych (np. skrobi, kukurydzy, skorupek jaj) i poddające się rozkładowi biologicznemu, który nie skutkuje powstaniem szkodliwych substancji.

Udostępnij ten artykuł