Etykiety samoprzylepne

etykiety samoprzylepne_self-adhesive labels

Etykiety samoprzylepne to narzędzie cieszące się obecnie największą popularnością w procesie znakowania towarów i identyfikacji produktów. Na korzyść etykiet samoprzylepnych przemawia przede wszystkim łatwość aplikacji oraz kompatybilność z niemalże każdym rodzajem powierzchni, do której są przytwierdzane. Etykiety samoprzylepne znajdują wszechstronne zastosowanie w przeróżnych dziedzinach gospodarki. Prym wiodą jednak przede wszystkim w handlu, logistyce i produkcji.

Czym jest etykieta samoprzylepna?

Etykieta samoprzylepna to nalepka o konstrukcji warstwowa. Stworzona jest z materiału użytkowego (wierzchniego) – czyli podłoża z nadrukiem, warstwy kleju oraz podkładu z warstwą silikonową, będącego nośnikiem etykiety. Produkowana jest w głównie formie arkuszy (na przykład etykiety A4) lub zwojów (tzw. etykiety rolkowe znajdujące się na ciągłym arkuszu podkładu, który owinięty jest wokół rdzenia).

Etykieta samoprzylepna i jej postacie

Etykieta samoprzylepna występować może w postaci jedno- i wielowarstwowej. W ramach tych ostatnich możemy wyróżnić trzy główne rodzaje: etykiety booklet – mające postać książeczki zalaminowanej od góry, etykiety sandwich – dwuwarstwowe silikonowe nalepki oraz etykiety typu peel off – otwierane, dwu- bądź trzywarstwowe foliowe samoprzylepne nalepki, o grubszym papierze.

Warstwa wierzchnia etykiety wykonana może być z różnych surowców. Najczęściej wykorzystywanym jest papier o zróżnicowanym wyglądzie (biały, kolorowy, gładki, chropowaty, matowy, błyszczący). Stosuje się również materiały takie jak folia aluminiowa, tworzywa sztuczne, laminat. Przy doborze surowca warstwy wierzchniej bardzo ważnymi parametrami są podatność na zerwanie oraz drukowność. Warstwa użytkowa musi zatem nie tylko współpracować z podłożem silikonowym i klejem umożliwiając bezproblemową aplikację etykiety, ale również zapewniać dobrą przyczepność farby i możliwość uszlachetniania.

W celu naklejenia etykiety materiał wierzchni i klej zostają oddzielone od arkusza podłożowego, a następnie przy pomocy lekkiego nacisku przyklejane są do wybranej nawierzchni. Aktywacja etykiety samoprzylepnej nie wymaga ciepła, wody czy rozpuszczalnika. W zależności od przeznaczenia, celem zwiększenia wytrzymałość na czynniki zewnętrzne, takie jak tak wilgoć, wahania temperatury czy działanie chemikaliów, struktura etykiety samoprzylepnej może być wzbogacona o dodatkowe powłoki.

Zastosowanie etykiet samoprzylepnych

Etykiety samoprzylepne wykorzystywane są w przeróżnych branżach do rozmaitych celów. Swoje zastosowanie znajdują przede wszystkim w branży spożywczej, dla której produkowane są głównie przy pomocy druku fleksograficznego (ekonomicznej metody druku średniej jakości, bazującej na szybkoschnących, ciekłych farbach), czy branży kosmetycznej, w której zdecydowanie większą uwagę przykłada się do jakości druku, w związku z czym wykorzystuje się na przykład metodę offsetową (stosowane farby odznaczają się dużą lepkością i utrwalane są w wyniku wsiąkania i polimeryzacji). Etykiety samoprzylepne bardzo często stosowane są także w branży chemicznej, farmaceutycznej, logistyce, przemyśle.

Różne zastosowania wymagają określonych parametrów – konkretnego rozmiaru, odpowiedniego materiału produkcyjnego i właściwie dobranego kleju. Aby etykieta mogła właściwie spełniać swoją zadanie, konieczne staje się odpowiednie dobranie każdego komponentu, dlatego też liczba dostępnych kombinacji etykiet samoprzylepnych na rynku jest ogromna.

Udostępnij ten artykuł