Funkcje etykiet

funkcje etykiet

Chociaż wydawać by się mogło, że etykieta to wyrób nowoczesności tak okazuje się, że wykorzystywana jest ona już od wielu lat w celu znakowania towarów. Współcześnie jej kluczowa funkcja nie uległa zmianie – wciąż jest ona przede wszystkim nośnikiem informacji. Świat podlega jednak nieustannym i dynamicznym przekształceniom.

To z kolei nie pozostaje bez wpływu na branżę etykiet, która staje się obecnie jednym z najszybciej rozwijających się i wzrastających sektorów gospodarki, w którym tkwi naprawdę duży potencjał. Dzisiejsze nalepki nie są już jedynie „zwyczajnym” nośnikiem informacji, czy środkiem umożliwiającym identyfikację produktu. Zachodzące zmiany we współczesnym świecie sprawiły, że zarówno właściwości, jak i zastosowanie etykiet uległy znacznemu rozszerzeniu.

Etykiety są przekaźnikami konkretnej treści, niezbędnymi elementami znakującymi produkty, urządzenia, maszyny, miejsca. Nalepki mogą być umieszczane bezpośrednio na powierzchni towaru, bądź na jego obudowie lub opakowaniu w formie kodów kreskowych, kodów QR, kodów RFID.

Etykiety pełnią wiele istotnych funkcji. Jedną z nich jest funkcja informacyjno-identyfikacyjna. Dzięki nalepce umieszczonej na danym produkcie konsumenci mogą nie tylko rozpoznać, z jakim produktem mają do czynienia, ale również dowiedzieć się między innymi o przeznaczeniu danego towaru, jego właściwościach i zastosowaniu. Znakowanie produktów pozwala na identyfikację producenta wyrobu i umożliwia zdobycie wielu cennych informacji. W zależności zatem od tego, dla jakiej branży została wyprodukowana konkretna etykieta, tak możemy dzięki niej uzyskać informacje na przykład odnośnie daty produkcji, trwałości, terminu przydatności, pochodzenia bądź składu. Etykieta stanowi również potwierdzenie jakości i autentyczności danego towaru.

Identyfikacyjna funkcja nie odnośni się jednak jedynie do konsumentów. To właśnie etykiety pozwalają na sprawną weryfikację towarów umożliwiając tym samym wykonywanie operacji logistycznych. Pozwalają również na efektywny monitoring obrotu towarowego w handlu. Etykiety poświadczające o oryginalności stanowią również gwarancję bezpieczeństwa i ochronę przed utratą jakości.

Ważną funkcją etykiet jest funkcja ochronna i ekologiczna. Etykiety bardzo często wykorzystywane są jako znaki ostrzegawcze w odniesieniu do produktów lub miejsc mogących zagrażać ich użytkownikom oraz środowisku. Etykieta niesie ze sobą szereg cennych informacji odnośnie jego ochrony. Dzięki zamieszczanym nalepkom i informacjom, jakie się na nich znajdują, odbiorcy ostrzegani są o niebezpieczeństwie grożącym środowisku w wyniku użytkowania lub manipulacji oznakowanymi produktami.

Etykieta z powodzeniem odnajduje się także w roli narzędzia marketingowego. To właśnie ona jest niejednokrotnie czynnikiem decydującym o tym, czy konsumenci postanowią dokonać zakupu danego produktu. Dzięki przykuwającemu uwagę, atrakcyjnemu designowi etykiety, producenci są w stanie zapewnić swojemu wyrobowi tak cenną w dzisiejszych czasach wartość dodaną produktu. Niejednokrotnie etykieta zastępuje nawet i same opakowania produktów. Wówczas jest jednak konieczne zawarcie na niej wszelkich informacji wymaganych prawnie (np. pochodzenie), bądź technologicznie (np. pasek magnetyczny).

Współcześnie, etykieta pełni coraz częściej wiele innowacyjnych funkcji. Doskonałym przykładem są etykiety RFID, które stanowią narzędzie automatyzujące wiele procesów i zwiększające efektywność pracy. Przyczyniają się tym samym do redukcji ewentualnych błędów ludzkich, oszczędności czasu i kosztów.

Udostępnij ten artykuł