produkcja etykiet
, Produkcja etykiet

Proces produkcji etykiet dzieli się na trzy etapy: projektowanie etykiety, drukowanie oraz obróbka wykończeniowa. Etapy te muszą odpowiadać nie tylko na techniczne, ale przede wszystkim na jakościowe, stawiane przez klienta, wymogi. Co należy wziąć pod uwagę, wyznaczając właściwy zestaw procedur etapów drukowania i wykańczania etykiety? Przede wszystkim istotne jest uzyskanie informacji odnośnie celu stworzenia etykiety oraz tego, gdzie zostanie ona umieszczona. W realizacji znaczenie ma także opakowanie produktu, oczekiwana żywotność etykiety/produktu czy ewentualne wymogi prawne, dotyczące zawartości lub innych cech etykiety.

Projektowanie etykiety

Projektowanie etykiety, czyli tzw. prepress, to etap, któremu należy poświęcić szczególną uwagę. W zależności od przeznaczenia etykiety, stawiane będą inne wytyczne wobec projektu. Bez względu jednak na branżę, dla której etykieta jest dedykowana, wobec każdej nalepki stawia się wymogi czytelności, a coraz częściej także wysokiego stopnia personalizacji. Od niektórych etykiet, na przykład przeznaczonych dla branży spożywczej czy kosmetycznej, oczekuje się dodatkowo atrakcyjności pod względem wizualnym. Mają one przyciągnąć uwagę klienta i wpłynąć na jego decyzję zakupową. Z kolei w logistyce czy branży automotive, aspekt ten schodzi na dalszy plan, a liczy się natomiast wysoka, powtarzalna jakość każdej partii, informatywność oraz możliwość własnej personalizacji.

Drukowanie etykiety

Drukowanie etykiety warunkowane jest przede wszystkim rodzajem materiału, jaki zostanie wykorzystany do produkcji nalepki. Na rynku znajdziemy wiele surowców wykorzystywanych do stworzenia podłoża etykiet. Każdy z nich odznacza się innymi właściwościami oraz posiada swoje wady i zalety, z którymi warto się wcześniej zapoznać. Materiałem, po który sięga się najczęściej, jest papier. Oprócz niego wykorzystuje się także poliester, polietylen, polipropylen, akryl czy winyl.

Wybór najlepszej metody druku zależny jest również od wielkości zamówienia, dodatkowych funkcji, jakie mają pełnić etykiety oraz od wymagań dotyczących personalizacji. Obecnie stosowanymi metodami druku są: technika fleksograficzna, druk cyfrowy, technika offsetowa, typograficzna, sitowa, wklęsłodrukowa oraz termotransferowa. Najchętniej wybierane są druk cyfrowy i fleksograficzny. Drugi z nich bazuje na farbach szybkoschnących i odznacza się szybkością nadruku. Pierwszy natomiast idealnie odpowiada na potrzeby personalizacji etykiet. Daje możliwość wydruku niskich nakładów, w dowolnym wzorze i kolorze. Co więcej, w tym przypadku druk etykiet następuje od ręki i jest wysokiej jakości.

Na uwagę zasługuje także druk termotransferowy. Oferuje on niemal nieograniczone możliwości wprowadzania zmiennych danych, do których dochodzi w trakcie personalizacji. Mamy tutaj na myśli m.in. kody kreskowe lub 2D, unikalne numery seryjne, kody EAN, itp.

Drukowanie etykiet samoprzylepnych odbywa się z reguły na maszynach wyprodukowanych celowo dla tego typu nalepek. Etykiety zwykłe produkowane są na urządzeniach arkuszowych lub rolowych.

Obróbka wykończeniowa

Wykończenie etykiety, czyli tzw. finishing, to kropka nad „i” w produkcji nalepki. Etap ten pozwala na dostosowanie rozmiarów etykiety do podanych wytycznych za pomocą wykrojnika oraz nadanie jej ostatecznej, pożądanej formy wizualnej. Po wydrukowaniu etykiety mogą być poddawane dalszej obróbce i uszlachetnianiu. W zależności od potrzeb i przeznaczenia etykiety, możemy ją wzbogacić o różnego rodzaju wykończenia. Najczęściej stosowanymi zabiegami są lakierowanie, laminowanie, tłoczenie, druk na zimno lub na gorąco.

Jak widać, wykonawstwo etykiet to wieloetapowy proces, który wymaga wiedzy i doświadczenia, by dostarczać klientom satysfakcjonujące rozwiązania. Niemniej obecna technologia, materiały i narzędzia, dają szanse na kreowanie wysokich jakościowo, estetycznych i zarazem funkcjonalnych etykiet.

Udostępnij ten artykuł