Etykiety przyszłości
Na początek spróbujmy zastanowić się, jak będą się zmieniać etykiety i jak ich rynek zareaguje na rozwój technologiczny.
Branża labelingu ewoluuje.
Jak gąbka chłonie nowinki technologiczne, adaptuje się do zmiennego otoczenia i rosnących wymagań konsumentów. Motorami tak szybkiego postępu są innowacje technologiczne, rozwój handlu elektronicznego, inwestycje w zakresie druku cyfrowego, personalizacja oraz trend eko. Przypatrując się bliżej branży etykiet można dostrzec kilka dominujących trendów w jej rozwoju.
Jakie będą etykiety jutra?
Po pierwsze – atrakcyjne wizualnie i spersonalizowane. Etykieta przyszłości musi rozmawiać z odbiorcą i przyciągać wzrok swoim designem. Właściwie zaprojektowana wyróżni się z tłumu i przekona niejednego klienta do zakupu.
Etykiety przyszłości staną się przyjemnym dla oka obrazkiem – będą odznaczać się ciekawą formą i nietypowymi materiałami, zaskakując niejednokrotnie swoją oryginalnością. Będą one wysoce spersonalizowane, by w jak największym stopniu móc zbliżyć się do docelowych konsumentów. Etykieta jutra utoruje sobie zatem drogę do serc klientów poprzez dopasowanie się do ich potrzeb, oczekiwań i pragnień.
Po drugie – etykiety będą cyfrowe i inteligentne. Tradycyjna metoda druku już teraz jest powoli wypierana przez technologię cyfrową, która wpisuje się w trend personalizacji. Cyfrowa metoda pozwala bowiem nie tylko na wydruk niewielkiego nakładu etykiet wysokiej jakości, ale i wykonania tego bezpośrednio z pliku komputerowego.
Innowacyjne etykiety stają się ważnym łącznikiem z siecią wchodząc w interakcje ze smartfonami. Są wręcz pośrednikiem między światem wirtualnym i rzeczywistym. Etykieta z kodem QR pozwala przejść do konkretnej strony w internecie lub połączyć się z mediami społecznościowymi.
Skanując etykietę możemy uzyskać dodatkowe informacje, zagrać w grę, czy odtworzyć muzykę potęgującą doznania płynące z czytanej książki. Innowacyjne etykiety wykorzystujące technologię NFC, czy RFID, usprawniają działania przedsiębiorstw, eliminują błędy ludzkie, wspierają rozwój biznesu.
Co więcej, niepozorne nalepki zawrotną karierę robią również w handlu detalicznym. Tutaj królują z kolei etykiety ze wskaźnikiem temperatury i wskaźnikiem świeżości, które dają konsumentom możliwość oszacowania przydatności danego produktu do spożycia.
Po trzecie, etykiety przyszłości, to etykiety ekologiczne. Uwzględnianie idei ekologicznej odpowiedzialności to coraz częściej podnoszona kwestia. Świadomość ekologiczna społeczeństwa nieustannie wzrasta, a kwestie zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska są coraz częściej głównym czynnikiem podjęcia decyzji zakupowej.
Główne problemy branży labelingu
Główne problemy branży labelingu dotyczą dwóch kwestii: doboru właściwych surowców oraz utylizacji. To one generują największy negatywny wpływ na środowisko i to przede wszystkim w zakresie tych dwóch aspektów poszukuje się eko-rozwiązań.
Efektem poszukiwań są między innymi wspierające recykling opakowań zmywalne etykiety oraz etykiety biodegradowalne. Do produkcji tych pierwszych stosowany jest specjalny klej pozwalający na zmycie nalepki w procesie recyklingu i pełny odzysk opakowania. Etykiety biodegradowalne to z kolei produkty wytwarzane z surowców odnawialnych (np. skrobi, kukurydzy, skorupek jaj) i poddające się rozkładowi biologicznemu, który nie skutkuje powstaniem szkodliwych substancji.